Jaké investiční nebo jiné priority vidíte v Královéhradeckém kraji? Na co by se měl region v následujících letech zaměřit, co je podle vás nejpotřebnější?

Obnova a bezpečnostní úpravy dopravní infrastuktůry. Podpora tvorby krajiny, zatravňování, zalesňování, obnova rybníků a nádrží pro koupání, turistické a cyklistické stezky a zázemí. Podpora tvorby nových vysokých škol v dalších městech kraje. Toto jsou investice, které se do budoucna kraji několikanásobně vrátí vě formě přínosu z turistického ruchu a ozdravných pobytů.

Už léta se diskutuje o budoucí trase rychlostní silnice R35 mezi Turnovem a Jičínem. V zásadě existují dvě varianty, severní kolem Trosek a jižní směrem na Sobotku. Ke které z nich se přikláníte?

Nepřikláníme se k žádné. Vnímáme snahu vystavět novou rychlostní tranzitní silnici po stranách Českého ráje jako chybu. Jsme přesvědčeni, že modernizace a "přesunutí" dopravy materiálu a zboží na místo kamióny pomocí železnice je dostatečné řešení.

Nepochybně věříte ve volební úspěch své strany, jak tipujete, že dopadne?

Doposud se nám překročením 5% voličských preferencí podařilo de fakto změnit programy politických konkurentů. Nastolili jsme nové povolební možnosti na utvoření vlády mimo variantu menšinové vlády ČSSD s podporou komunistů nebo velké koalice ČSSD a ODS. Osobně věřím, že zeleni získají 8 až 1O% podporu voličů.

Jste pro zavedení rovné daně a měly by být od DPH osvobozeny potraviny?

Máme koncept ekologické daňové reformy. V podstatě v ní jde o to, že plátce daně, který se chová ke svému okolí a dalším generacím šetrně platí menší daně nežli ten komu na tom nezáleží. Základní potraviny by měly být od DPH osvobozeny.

Pokládáte za veřejně prospěšnou investici výstavbu kontroverzní spalovny v Opatovicích nad Labem, kterou podporuje jen Pardubický kraj, většina měst, ochranáři i Královéhradecký kraj proti ní však protestují?

Jsme přesvědčeni, že zastaralá technologie a gigantičnost celého projektu v Opatovicích není cesta správným směrem. Na jedné straně je logické, že města potažmo kraj musí myslet na zpracování komunálního odpadu. Na straně druhé podpora Opatovické spalovny přes odpor místních obyvatel a v tomto případě i většiny politické reprezentace obou krajů je cesta nesprávným směrem. Nechceme, aby se z Opatovic stala spalovna pro část Evropy. Zelení budou podporovat účinější třídění komunálního odpadu a jeho dalšího využití. Podporujeme v takových to věcech místní referendum.

Budete podporovat, aby si lidé mohli u části daní podobně jako v jiných zemích sami určit, na co mají konkrétně jít?

Ano, tento systém, kde podnikatel může zcela konkrétně rozhodnout o části placených poplatků podporovat budeme. Jsme přesvědčeni, že tímto je možné bez složité byrokracie uspokojit finanční potřebu řady kulturních a sportovních aktivit v místech.

Budete podporovat další decentralizaci státu, aby víc peněz z vybraných daní se vracelo zpátky na kraje a města? Kterých daní by se stát měl v jejich prospěch vzdát?

Místní samospráva ví nejlépe co je pro obyvatele obcí a měst důležité a jak smysluplně využít státní rozpočet. Stát by se měl v první řadě vzdát minimální daně pro živnostníky.

Představte si, že jako ministr financí a dostanete za úkol rozdělit deset miliard korun, které vám nečekaně zbudou z rozpočtu. Na co byste je v Královéhradeckém kraji dal?

Obnova a bezpečnostní úpravy dopravní infrastuktůry. Podpora tvorby krajiny, zatravňování, zalesňování, obnova rybníků a nádrží pro koupání, turistické a cyklistické stezky a zázemí. Podpora tvorby nových vysokých škol v dalších městech kraje. Toto jsou investice, které se do budoucna kraji několikanásobně vrátí vě formě přínosu z turistického ruchu a ozdravných pobytů.

Není podle Vás mrháním veřejných prostředků výstavba nákladného administrativního centra krajského úřadu v Hradci Králové?
Je.

Jste pro zavedení školného na vysokých školách a jakou by mělo mít formu?

Ne, jsme toho názoru, že vzdělání je budoucnost naší země i kontinentu. Strana zelených chce, aby každému kdo projeví zájem vzdělávat se to bylo bezplatně umožněno. Uvědomujeme si, že náklady na školství musí někdo hradit. Pomůcky, energii, platy učitelů, opravy budov. Jsou to daňoví poplatníci. Tedy mi všichni. Hodláme prosadit větší napojení vysokých škol na výzkumné projekty. To může být mimo jiné i možný příjem pro jednotlivé vysoké školy.

Podporujete zavedení zvláštních stipendií pro studenty z chudých rodin?

V součastné době je možné požádat o stipendium prospěchové i sociální. Vždy budeme prosazovat, aby sociální postavení nebo původ studenta nebyl problém ve studiu.

Je správný současný trend slučování středních škol a učilišť?

V některých odvětvích ano, např. stavební obory, kde učeń vystuduje např. obor zedník, pak si na stejném učilišti udělá nástavbu s maturitou, tak je připraven na přijetí na vysokou školu. V celku podporujeme rozmanité typy školství.

Rodinám s dětmi z menších měst a vesnic přidělává starosti i rušení základních také mateřských škol. Jak pomůžete jim?

I přesto, že existuje možnost zakládat soukromé školy, systém je nastaven tak složitě a v konečném důsledku nespravedlivě oproti státním (obecním a krajským) školám. Zjednodušením systému a umožněním zakládání jednotřídek pro děti nejnižších stupńů přímo jednotlivými obcemi může zastavit i současný trend vylidňování vesnic.

Budete podporovat další zvyšování státem přidělovaných financí pro královéhradeckou univerzitu a zvyšování kapacity zde přijímaných studentů?

Věříme, že se podaří zahájit denní vysokoškolské studium v Jičíně. Systém napojení vysokých škol na výzkum může přinést značnou část finančních prostředků. Domníváme se, že studovat vysokou školu má mít de fakto každý nadaný student. Víme, že investice do vzdělání se všem občanům nakonec vyplatí.

Souhlasíte s ministerskou koncepcí zvyšovat počty přijímaných na všeobecně zaměřená gymnázia, nebo upřednostňujete spíše praktické vzdělání mladých lidí? 

Všeobecné vzdělání je důležité i pro vytváření svobodné občanské společnosti. Těžko si představit mladého člověka, který pochopil dějinný vývoj naší země, aby inklinoval k fašistické nebo komunistické ideologii. Ovšem po zkušenosti s "nadbytkem" gymnazistů na pracovním trhu je vhodné, aby zřizovatelé škol měli napojení na možné jednotlivé budoucí zaměstnavatele. Jednoduše, aby absolventi středních škol měli určité zaměření.

Kvůli investicím do dálnic se nedostává peněz na opravy ostatních silnic, které jsou rozbité zvláště po letošní zimě a povodních. Uvědomujete si tento problém?

Ano, doprava je důležitá část našeho programu. Podporujeme odlehčení silnic o přepravu zboží pomocí železnice. Chceme prosadit omezení kamionové dopravy. Víme, že velká část povodňových škod by nevznikla, kdyby probíhalo lepší hospodaření s vodními toky a hospodářskými pozemky. Nejvyšší škody na silnicích způsobuje průjezd kamionů. Z vědeckých zkoušek vyplývá, že průjezd jednoho naloženého kamionu se rovná průjezdu 3 tisíc osobních automobilů.

Tváří v tvář přetíženým silnicím dáváte přednost budování nových silnic, nebo podpoře veřejné dopravy, která by vlaky a autobusy zvýhodnila před osobními auty?

Podporujeme veřejnou dopravu. Chceme sjednotit přípoje a přestupy. Chceme, aby byl jeden lístek pro všechny na sebe navazující spoje. 

Budete prosazovat zákon o vyvlastňování ve veřejném zájmu, například kvůli dostavbě pražské dálnice D11, které před Hradcem Králové brání majitelé pozemků?

Ne, věříme, že dopravní opslužnost a budování silnic a obchvatů se dá dělat i formou jinou než vyvlastňováním. 

Podpoříte vznik nových silničních přechodů do Polska, které chybí hlavně Podorlicku?

Chceme především obnovit dříve fungující železniční spoje do Polska. (Otovice - Scienawka Sriednia, Královec-Lubawka, Náchod - Kudowa Zdrój) Uvědomujeme si, že pěší a cyklistická doprava musí být na stejné úrovni jako motorová. 

Jak urychlíte výstavbu rychlostních silnic z Hradce Králové na Liberec a Trutnov, které stát odložil kvůli chybějícím penězům?

Jde o komplexní posouzení dopravní politiky. Nepodporujeme výstavbu drahých projektů dálnic, kde horizont dostavby je v řádu desítek let. 

Auty zahlceným městům Královéhradeckého kraje zoufale chybí slibované obchvaty. Kdy se jich Náchod a Trutnov dočkají?

Budeme dělat vše proto, aby co nejdřív


Zpět