— english version
10. března 2000
Srdečně zdravím
své krajany v Tibetu i v exilu a naše přátele a příznivce po celém světě u
příležitosti 41. výročí tibetského národního povstání v roce 1959.
Jsme na začátku 21. století. Když se podíváme zpět na to,
co se stalo ve dvacátém století, uvidíme, že lidstvo učinilo velký pokrok ve
zvyšování svého materiálního blahobytu. Ve stejné době došlo k masové destrukci,
jak ve smyslu lidských životů, tak i hmotných statků, když se lidé a národy
přiklonili ke konfrontaci namísto dialogu při řešení bilaterálních i
multilaterálních problémů.
Dvacáté století se proto stalo v určitém smyslu
stoletím válek a krveprolití. Jsem přesvědčen, že nás tato zkušenost
poučila. Je jasné, že jakékoliv řešení, které je dosahováno násilím
a konfrontací, nemá dlouhého trvání. Jsem hluboce přesvědčen, že pouze
mírovými prostředky lze dosáhnout lepšího porozumění. Toto nové století musíme
učinit stoletím míru a dialogu.
Připomínáme si toto výročí v době, kdy je otázka našeho
boje za svobodu velmi složitá, ale duch odporu našeho lidu v Tibetu stále roste. Je
také povzbudivé zaznamenávat, jak roste podpora naší věci po celém světě.
Bohužel na straně Pekingu je zde evidentní nedostatek politické vůle a odvahy
řešit problém Tibetu citlivě a pragmaticky prostřednictvím dialogu.
Již od samého začátku, od doby našeho exilu, jsme věřili v
nejlepší, ale připravovali jsme se na nejhorší. Ve stejném duchu jsme se po mnoho
let pokoušeli co nejusilovněji přimět čínskou vládu k zahájení procesu dialogu
ausmíření. Budovali jsme mosty s čínskými bratry a sestrami v zámoří,
včetně těch, kteří žijí na Tchajwanu a posilovali výrazně naše vzájemné
porozumění, respekt a solidaritu.
Ve stejné době jsme pokračovali v naší práci s cílem
posílit naší exilovou komunitu zvyšováním povědomí o opravdové povaze
tibetského hnutí, uchování tibetských hodnot, prosazování nenásilí, obhajování
demokracie a rozšiřování sítě našich příznivců v zahraničí.
S velkým zármutkem musí říci, že situace v oblasti
lidských práv v Tibetu prodělala v posledních letech kritický vývoj. Kampaně
“tvrdý úder” a “vlastenecká převýchova” zaměřené proti tibetskému
vlastenectví a náboženství se každým rokem zesilovaly. V některých sférách
života jsme byli svědky návratu atmosféry napadání, perzekuce a strachu, která
připomínala dobu Kulturní revoluce. Jen v roce 1999 bylo známo šest případů
úmrtí Tibeťanů v důsledku mučení a špatného zacházení. Úřady vyhnaly
z klášterů celkem 1432 mnichů a mnišek, kteří odmítli mě hanět nebo
odsoudit svobodu Tibetu. V Tibetu bylo 615 známých a dokumentovaných případů
politických vězňů. Od roku 1996 bylo celkem 11 409 mnichů a mnišek vyhnáno z
klášterů. Je jasné, že co se týká krutého politického cíle Číny v Tibetu,
došlo od začátku šedesátých let k malé změně. Tehdy minulý pančhenlama, který
byl přímým svědkem první fáze okupace Tibetu komunistickou Čínou v padesátých a
na začátku šedesátých let, napsal svou slavnou Sedmdesátitisícovou petici. I dnes
je současná mladá inkarnace pančhenlamy v domácím vězení, které jej činí
nejmladším politickým vězněm na světě. Jsem tímto faktem hluboce znepokojen.
Nejvíce znepokojujícím trendem v Tibetu je vlna
čínských osadníků, kteří stále přicházejí do Tibetu, aby vydělali na
otvírání se Tibetu tržnímu kapitalismu. Tato skutečnost, zároveň s rozšířenou
chorobou prostituce, hazardu a barů s karaoke, které úřady v tichosti podporují,
ničí tradiční společenské normy a morální hodnoty tibetského lidu. Tyto vlivy,
ještě více než brutální síla, efektivně činí z Tibeťanů menšinu v jejich
vlastní zemi a odtrhává je od tradiční víry a hodnot.
Tento smutný stav Tibetu neulehčuje utrpení tibetského lidu
ani nepřináší stabilitu a jednotu Čínské lidové republice. Pokud Číně
skutečně jde o jednotu, musí se upřímně snažit o získání srdcí Tibeťanů a ne
pokoušet se vnutit jim svou vůli. Je povinností těch, kteří jsou u moci, kteří
vládnou a řídí, aby zaručili, že politika ve vztahu ke všem etnickým skupinám
bude založena na rovnoprávnosti a spravedlnosti v zájmu zabránění rozpadu státu.
Lži a podvody mohou potlačit člověka dočasně a použití síly může
kontrolovat lidské bytosti fyzicky. Pouze důkladné porozumění, spravedlnost a
vzájemný respekt může lidské bytosti trvale přesvědčit a uspokojit.
Čínské úřady chápou odlišnou kulturu a náboženství
Tibetu jakou zásadní důvod pro nezávislost. V důsledku toho se pokoušejí zničit
integrální základ tibetské civilizace a identity. Nová nařízení a omezení v
oblasti kultury, náboženství a vzdělání spolu s nevídaným přílivem
čínských přistěhovalců do Tibetu činí čínskou politiku politikou genocidy.
Je pravdou, že kořeny tibetského odporu a boje za svobodu
leží v dlouhé historii Tibetu, její odlišné a starobylé kultuře a její
jedinečné identitě. Tibetská otázka je komplexnější a hlubší, než tvrdí
jednoduchá oficiální pekingská verze. Historie je historie a nikdo ji nemůže
změnit. Nikdo prostě nemůže mluvit o tom, co se mu hodí a opomíjet to, co se mu
nehodí. Nejlepší je ponechat historikům a právníkům, aby objektivně studovali
objektivně tuto otázku a vynesli svůj vlastní soud. V historických otázkách nejsou
politická rozhodnutí nezbytná. Proto raději vzhlížím k budoucnosti.
Politika Číny vůči Tibetu je stále chybná kvůli nedostatku
pochopení, ocenění a respektu k odlišné tibetské kultuře, historii a
identitě. Při okupaci Tibetu zbývá jen malý prostor pro pravdu.
Používání síly a donucování jako základních prostředků
při ovládání Tibetu nutí Tibeťany ze strachu lhát a místní úřady k tomu, aby
zakrývali. Důsledkem tohoto postupu Číny v Tibetu je skutečnost, že úřadům uniká
realita. Tento přístup je krátkozraký a kontraproduktivní. Tato politika je
úzkoprsá a odhaluje ošklivou tvář rasové a kulturní arogance a v hlubším
smyslu i politické nestability. Vývoj okolo útěku Agya Rimpočheho a armapy je
obdobným případem tohoto druhu. Ale již přešla ta doba, kdy bylo možné
ve jménu národní suverenity a integrity státu beztrestně uplatňovat
takovou krutou politiku a vyhnout se mezinárodnímu odsouzení. Navíc sami Číňané
hluboce odsoudí destrukci starobylého a bohatého tibetského dědictví. Jsem
upřímně přesvědčen, že naše bohatá kultura a duchovnost může prospět nejen
miliónům Číňanů, ale může obohatit i samotnou Čínu.
Je nešťastné, že někteří vůdcové Čínské lidové
republiky jak se zdá doufají, že otázka Tibetu časem zmizí sama od sebe. Takové
uvažování na straně čínských vůdců opakuje jejich špatný odhad
v minulosti. Jistě by si žádný čínský vůdce v letech 1949 – 1950 a
později v roce 1959 nemyslel, že se ještě v roce 2000 bude Čína stále
potýkat s tibetskou otázkou. Stará generace Tibeťanů je pryč, ale přišla
druhá a třetí generace. Boj tibetského lidu za svobodu pokračuje se stejným úsilím
nehledě na běh času. Je jasné, že tento boj není otázkou jednoho člověka ani
pouze jedné generace Tibeťanů. Je proto jisté, že budoucí generace Tibeťanů budou
mít tento boj v úctě, budou o něj pečovat a sami se k němu
odhodlají. Dříve nebo později bude čínské vedení nuceno čelit této skutečnosti.
Čínští představitelé odmítají uvěřit, že neusiluji
nezávislost, ale o skutečnou autonomii pro Tibeťany. Otevřeně mně obviňují ze
lži. Mohou tedy přijít navštívit naše exilové komunity, aby sami zjistili, jaká je
pravda.
Mým soustavným úsilím bylo najít mírové a oboustranně
přijatelné řešení tibetského problému. Součástí mého pojetí je vize skutečné
autonomie pro Tibet v rámci Čínské lidové republiky. Toto vzájemně
prospěšné řešení by přispělo ke stabilitě a jednotnosti Číny – což jsou
jejich dvě základní priority – a zároveň by Tibeťanům poskytlo jistotu práva na
zachování vlastní civilizace a práva chránit křehké prostředí Tibetské plošiny.
Vzhledem k absenci jakýchkoli pozitivních reakcí na mé
nabídky ze strany čínské vlády, nemám jinou možnost, než apelovat na členy
mezinárodního společenství. Nyní je již jasné, že pouze rostoucí a soustředěné
úsilí přiměje Peking ke změně politiky vůči Tibetu. I přes bezprostřední
negativní reakce z čínské strany velmi silně věřím, že takovéto projevy
mezinárodního zájmu a podpory jsou zásadní pro vytvoření vhodného prostředí
k mírovému vyřešení tibetského problému. Co se mně týče, zůstávám
zastáncem procesu dialogu. Pevně věřím, že dialog a ochota podívat se jasně
a upřímně na realitu Tibetu nás může vést k přijatelnému řešení.
Rád bych využil této příležitosti a poděkoval mnoha
jednotlivcům, vládám, členům parlamentů, nevládním organizacím a různým
náboženským skupinám za jejich podporu. Sympatie a podpora, jakou projevuje
naší věci stále rostoucí množství našich čínských bratrů a sester má pro
nás Tibeťany ohromný význam a je nám velkým povzbuzením. Rád bych také věnoval
pozdrav a vyjádřil hluboké ocenění naším příznivcům po celém světě, kteří
si dnes připomínají toto výročí. Jménem Tibeťanů bych také rád vyjádřil naši
vděčnost indickému lidu a vládě za jejich nepřekonatelnou štědrost a podporu
během posledních padesáti let našeho exilu.
S úctou ke
statečným mužům a ženám Tibetu, kteří zemřeli za svobodu, modlím se za brzký
konec utrpení našeho lidu.
Dalajlama