DOKUMENTAČNÍ STŘEDISKO
PRO LIDSKÁ PRÁVA

 
VYJÁDŘENÍ OFICIÁLNÍCH MÍST, ÚŘEDNÍ DOKUMENTY
Stanovisko policejního prezidenta plk. Oldřicha Tomáška ze dne 12. 6. 1998 k dopisu Českého helsinského výboru ze dne 24. 5. 1998
 
     Ačkoliv bývalý policejní prezident vypracoval pro ministra vnitra stanovisko k dopisu Českého helsinského výboru, Český helsinský výbor oficiální odpověď od ministerstva nikdy neobdržel.

 
Policejní prezident
plk. Oldřich TOMÁŠEK

V Praze dne 12. června 1998
Č. j.: PPR - 1257/K - 98

Kancelář ministra vnitra

P r a h a

Věc: Zaslání stanoviska k dopisu Českého helsinského výboru
K Vašemu č.j.: KM-941/98 ze dne 25. 5. 1998

     Na základě Vašeho požadavku zasílám podklad pro zpracování odpovědí na otázky uvedené v přiloženém dopisu Českého helsinského výboru, jež se dotýkají mé kompetence.

K bodu č. 1 a 2

     V rámci rezortního školství MV ČR jsou v průběhu základní odborné přípravy příslušníci Policie České republiky (dále jen "policisté") seznamováni s Ústavou České republiky a Listinou základních práv a svobod. Je prováděna výuka oprávnění a povinností policistů dle zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších změn a doplňků (dále jen "zákon o policii"). V průběhu studia absolvují všichni posluchači řízenou praxi ve školních policejních střediscích jednotlivých správ krajů, která je podmínkou jejích odborné přípravy. Shora uvedená problematika je součástí závěrečných zkoušek.
     Po zařazení na jednotlivé útvary Policie České republiky Správy hl. m. Prahy jsou policisté nejméně 2x ročně vysíláni znovu do školního policejního střediska správy k doškolování a přezkušování ze znalostí z právních norem a interních předpisů. Hlavní důraz je opět kladen na znalosti práv a povinnosti policisty, vyplývajících ze zákona. Znalosti policistů jsou ověřovány vstupním a závěrečným písemným testem, s jehož výsledky jsou seznamováni příslušní služební funkcionáři a testy jsou jedním z důležitých hledisek hodnocení každého policisty.
     Další proškolování policistů se provádí v rámci pravidelných měsíčních porad na jednotlivých základních útvarech policie a dále na služebních srazech. Kromě toho jsou všichni policisté lx ročně přezkušováni formou písemného testu z odborných znalostí se zaměřením zejména na plnění povinností a využití oprávnění ze zákona o policii.
     Před vysláním do výkonu služby a zejména při prováděném bezpečnostním opatření jsou policisté seznamováni se svými úkoly. Tak tomu byla i dne 16. 5. 1998 v Praze před konáním akce pod názvem GLOBAL STREET PARTY 98, kdy byla ve 13,00 hod. provedena instruktáž policistů velených k zajištění ochrany veřejného pořádku. Instruktáž prováděl velitel bezpečnostního opatření, který uložil jednotlivým policistům úkoly a současně je upozornil na nutnost, v případě provádění služebních zákroků důsledně dbát zásad dodržování zákonnosti a přiměřenosti. O provedené instruktáži je pořízen písemný záznam, včetně jmen zúčastněných policistů.

K bodu č. 3

     V současné době je událost z 16. 5. 1998 nadále v šetření Inspekce ministra vnitra ČR a Oddělení kontroly a stížností Policejního prezidia ČR, kam byly soustředěny všechny dostupné materiály.
     Po ukončení prováděných šetření budou zjištěné závěry vyhodnoceny a bude-li třeba, budou přijata příslušná odpovídající opatření a to jak k případnému postihu jednotlivých policistů, tak i k zamezení možnosti opakování případných nedostatků v činnosti policistů ve výkonu služby.

K bodu č. 4

     Z dokumentace událostí dne 16. 5. 1998 vyplývá, že někteří účastníci akce GLOBAL STREET PARTY 98 a to jak na náměstí Míru, tak zejména v průběhu neoznámeného pochodu hlavním městem Prahou, až do Vodičkovy ulice, svým jednáním narušovali veřejný pořádek a dopouštěli se protiprávního jednání, od něhož je nebylo možno odvrátit jiným způsobem, než za použití donucovacích prostředků. Byly proto dány zákonné důvody pro služební zákroky s využitím příslušných oprávnění policistů dle zákona o policii.
     V době, kdy účastnící pochodu zcela zablokovali dopravu na magistrále, byl ohrožován život a zdraví osob, ohrožena bezpečnost silničního provozu a došlo k ničení věcí např. rozbíjení volebních bilboardů SPR-RSČ, byl vedoucím odboru stálé pořádkové jednotky pomocí hlasitého projevu radiostanice služebního vozidla v barevném policejním označení vydán účastníkům pochodu pokyn, aby opustili magistrálu a pokračovali podchodem u Wilsonova nádraží. Na tuto výzvu však účastníci pochodu reagovali házením kamenů, dlažebních kostek a pivních lahví na policisty, kteří se pokusili v tomto prostoru odklonit účastníky průvodu směrem k uvedenému podchodu. Pro zatím nedostatečný počet sil a prostředků Policie CR Správy hl. m. Prahy nemohla být zvolena forma zákroku pod jednotným velením, ve smyslu ustanovení § 42 zákona o policii.
     Jednotliví policisté, kteří byli napadáni fyzicky strkáním, kopáním a údery pěstmi, oprávněně a v souladu s § 38 zákona o policii použili na svou obranu donucovací prostředky. Přesto byli čtyři policisté při těchto potyčkách zraněni.
     Před provedením služebního zákroku soustředěnými silami a prostředky policie ve Vodičkově ulici byly rovněž přítomné osoby vyzvány, aby okamžitě opustily prostor a byla dána výzva i k ukončení výtržnosti s tím, že pokud se tak nestane, bude proti nim použito donucovacích prostředků ve smyslu ustanovení § 38 zákona o policii.

K bodu č. 5

     Provedeným šetřením byla zjištěno, že ke střetu účastníka pochodu Ondřeje S. s policejním vozidlem došlo dne 16. 5. 1998 v 19,15 hod. v Praze 1, na nábřeží v ulici Houbova. Věc šetří Dopravní inspektorát Správy hl. m. Prahy, oddělení dopravních nehod pod č. j.: PSP-1730/DI-2-202-98. Ze spisového materiálu vyplývá, že se jednala o služební vozidlo přidělené Pohotovostní motorizované jednotce Správy hl. m. Prahy, SPZ ADS-39-41, které na uvedeném místě užilo zvláštního zvukového a světelného zařízení, přičemž chodec Ondřej S. vstoupil zleva do vozovky a došlo ke střetu, čímž porušil ust. § 55, odst. l, 2, 3, vyhl. č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních komunikacích. V současné době je věc nadále v šetření. Z dosud provedených úkonů vyplývá, že po střetu chodce s vozidlem policisté na místě zastavili, pokusili se z vozidla vystoupit a poskytnout chodci pomoc, což jim však dav znemožnil a zaútočil na ně kamením, přičemž byl řidič policejního vozidla zraněn na hlavě. Z těchto důvodů tedy policisté vyjeli z davu a událost oznámili prostřednictvím radiostanice operačnímu důstojníkovi Policie ČR Správy hl. m. Prahy. Mezi tím však již byl Ondřej S. odveden účastníky demonstrace k lékařskému ošetření.
     Téhož dne v 19,15 hod. byla vyslána dozorčí službou Policie ČR Místního oddělení Karlín autohlídka na Rohanské nábřeží s tím, že se na toto místo blíží velká skupina lidí. Jednalo se o vozidlo Škoda Felicia-combi, SPZ ADN-92-41. Po příjezdu na místo najela autohlídka s vozidlem co nejvíce k pravému okraji vozovky. Několik osob z davu počalo na vozidlo házet kameny a plivat. Posléze přistoupilo k levé straně vozidla několik osob, které vozidlo rozhoupaly a poté jej převrátily na pravý bok. Věc je nadále v šetření na Policii ČR Místním oddělení Karlín pod č. j.: OR8-768/MO2-TČ-98. Převrácené služební vozidlo tedy není, jak je uváděno v dopise Českého helsinského výboru, totožné s vozidlem, které se střetlo s chodcem, jak je uvedeno výše.

K bodu č. 6

     Veřejnost bude po ukončení šetření o zjištěných výsledcích řádně informována. Průběžné či dílčí podávání informací by nemuselo být objektivní a proto není poskytováno.

K bodu č. 7

     Služební stejnokroj policistů, k němuž nezbytně patří i identifikační číslo na kovovém znaku policie, byl kontrolován při prováděné instruktáži před bezpečnostním opatřením. V průběhu opatření však byli povoláni i policisté, kteří použili na svou ochranu proti agresivnímu jednání některých účastníků pochodu ochranné protiúderové vesty. Ochranné vesty jsou ochrannou pomůckou, která se navléká na služební stejnokroj, na němž je umístěno identifikační číslo a tím dojde k jeho zakrytí. Z těchto důvodů je možné, že někteří policisté neměli viditelně umístěno své identifikační číslo. Je to v souladu s výstrojním předpisem policie, kde se nošení identifikačního čísla na ochranných pomůckách (protiúderové vesty, reflexní vesty a pod.) nepředpokládá.
     K položené otázce, proč nebyly vydávány kopie zápisu vyslýchaným osobám uvádím následující vysvětlení:
     Z vyjádření policistů a policistek provádějících výslechy předvedených osob vyplývá, že před započetím výslechu byly všechny osoby řádně poučeny o svých právech.
     Pokud zjištěné skutečnosti nasvědčovaly tomu, že šlo o podezření z trestného činu, byly osoby po předvedení předávány přímo vyšetřovateli k provádění procesních úkonů podle trestního řádu. U případů, kde se jednalo o podezření ze spáchání přestupku, ve smyslu zákona ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, bylo policejními orgány požadováno potřebné vysvětlení od osob dle ustanovení § 12 zákona ČNR č. 283/1991 Sb., o Policii ČR.
     Policii není v těchto případech uložena povinnost poskytovat kopie protokolu o podání vysvětlení k přestupkům, nebo kopie úředního záznamu osobám, které o ně požádají. Pouze v případě, že by přestupek byl projednáván ve správním řízení, tak osoby by měly právo nahlížet do spisů podle § 23 zák. č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád). Správní řízení však zde neprobíhalo.

K bodu č. 8

     Osoby, které se dopouštěly protiprávního jednání v průběhu bezpečnostního opatření dne 16. 5. 1998 byly po zákroku policie eskortovány na PČR Obvodní ředitelství Praha l, kde mělo být jejich jednání procesně zadokumentováno. Vzhledem k nedostatečným početním stavům policistů, kteří byli uvedeného dne k dispozici, nebylo možné vždy dodržet zásadu, aby předvedené a zajištěné osoby eskortovali a střežili policisté, kteří neprováděli proti nim zákrok.
     Služební zákroky pod jednotným velením jsou kromě zákona blíže upraveny ve služebním předpisu, kde je stanovena organizace a členění pořádkové jednotky. Podle tohoto předpisu eskorty a střežení osob by měli provádět policisté, kteří se na provedení zákroku nepodíleli.

K bodu číslo 9

     Kontrola míst, kde jsou zajištěny či zadrženy osoby podle zákona o Policii ČR a podle trestního řádu je podrobně pro policisty upravena služebním předpisem. O provedení kontroly se u útvarů policie ČR pořizují záznamy v příslušných služebních pomůckách. Při umístění osob v policejních celách je dbáno na dodržování zákona a tato místa jsou předmětem častých kontrol prováděných služebním funkcionáři, kontrolními orgány Policie ČR, ministerstva vnitra, ale i dalšími mimorezortními subjekty, které mají tuto činnost ve své působnosti. Obdobně je tomu při eskortách osob v souvislosti s jejich předváděním, zajištěním, zadržením a zatčením. Tato činnost je také podrobněji upravena služebním předpisem. Předvedené, zajištěné a zadržené osoby byly dne 16. 5. 1998 na nezbytně nutnou dobu umístěny v policejních celách, kde jsou v příslušných služebních pomůckách vyznačeny důvody, časové údaje a výsledky kontroly, byla-li provedena.

K bodu č. 10

     V průběhu bezpečnostních opatření dne 16. 5. 1998 bylo předvedeno celkem 65 osob. Z uvedeného počtu bylo 6 osob předáno službě cizinecké policie, z nichž u tří byla pozitivní zkouška na alkohol. 34 osob bylo řešeno v řízení o přestupcích, z nichž pozitivní zkouška na alkohol byla zjištěna u 4 osob. U dalších 25 osob, kterým bylo sděleno obvinění z trestných činů, byl alkohol prokázán v 5 případech. U dvou osob bylo při toxikologické zkoušce zjištěno požití marihuany, u dalších dvou požití opiátů a pervitinu a u jedné osoby požití barbiturátů.
     Toxikologické vyšetření moči bylo provedeno pouze u osob, které byly zadrženy dle ustanovení § 75 trestního řádu. Vyšetření u dalších osob nebylo prováděno a proto nelze potvrdit ani vyloučit další případy ovlivnění obviněných psychotropními látkami.
     Předpokládám, že výše uvedené skutečnosti budou dostačujícími podklady pro zpracování odpovědi na dopis členů Českého helsinského výboru.

 
     S pozdravem

 


Dokumentační středisko pro lidská práva
Poštovní schránka 70, 149 01  Praha 415
Tel./fax/zázn.: +420 2 22522083
E-mail: info@lidska-prava.cz

26. 10. 1998