DOKUMENTAČNÍ STŘEDISKO PRO LIDSKÁ PRÁVA
Část první Obecná ustanovení § 1 (1) Veřejný ochránce práv (dále jen
"ochránce") působí k ochraně osob před jednáním úřadů a dalších
institucí uvedených v tomto zákoně, pokud je v rozporu s právem, neodpovídá
principům demokratického právního státu a dobré správy, jakož i před jejich
nečinností, a tím přispívá k ochraně základních práv a svobod. § 2 (1) Ochránce je volen Poslaneckou sněmovnou na funkční
období šesti let z kandidátů, z nichž po dvou navrhuje prezident republiky a Senát;
shodné návrhy jsou přípustné. Ochránce může být zvolen pouze na dvě
bezprostředně po sobě jdoucí funkční období. § 3 (1) Funkce ochránce je neslučitelná s funkcí prezidenta
republiky, poslance, senátora a soudce, jakož i s jakoukoliv činností ve veřejné
správě. § 4 (1) Ochránce se ujímá výkonu funkce složením slibu do
rukou předsedy Poslanecké sněmovny. § 5 (1) Ochránce vykonává svou funkci nezávisle a
nestranně. § 6 (1) Ochránce pozbývá funkci dnem následujícím po dni,
kdy § 7 (1) Ochránce nelze trestně stíhat bez souhlasu
Poslanecké sněmovny. Odepře-li Poslanecká sněmovna souhlas, je trestní stíhání do
skončení funkčního období ochránce vyloučeno. § 8 (1) Funkce ochránce je veřejnou funkcí.
Část druhá § 9 Ochránce jedná § 10 (1) Každý má právo obrátit se s písemným
podnětem na ochránce ve věci, která patří do jeho působnosti (§ 1); podnět lze
učinit také ústně do protokolu. § 11 (1) Podnět musí obsahovat § 12 (1) Ochránce podnět odloží, jestliže věc, které se podnět týká, nespadá do jeho působnosti anebo se netýká osoby, která podnět podala.(2) Ochránce může podnět odložit, jestliže a) náležitosti podle § 11 nebyly doplněny ani ve stanovené lhůtě, b) je zjevně neopodstatněný, c) od právní moci rozhodnutí nebo od opatření či události, kterých se podnět týká, uplynula v den doručení podnětu doba delší jednoho roku, d) věc, které se podnět týká, je projednávána soudem nebo již byla soudem rozhodnuta, nebo e) jde o podnět ve věci, která již byla ochráncem přešetřena (§ 17 a 18) a opakovaný podnět nepřináší nové skutečnosti. (3) O odložení podnětu a důvodech odložení ochránce písemně vyrozumí stěžovatele. § 13 Je-li podnět podle svého obsahu opravným prostředkem podle předpisů o řízení ve věcech správních nebo soudních, žalobou nebo opravným prostředkem ve správním soudnictví, anebo ústavní stížností, ochránce o tom stěžovatele neprodleně vyrozumí a poučí jej o správném postupu.§ 14 Pokud ochránce podnět neodloží (§ 12) nebo nepostupuje podle § 13, zahájí šetření a písemně o tom stěžovatele vyrozumí.§ 15 (1) Ochránce je oprávněn s vědomím vedoucích úřadů, a to i bez předchozího upozornění, vstupovat do všech prostor úřadů a provádět šetření spočívající va) nahlížení do spisů, b) kladení otázek jednotlivým zaměstnancům úřadů, c) rozmluvě s osobami umístěnými v zařízeních, v nichž se vykonává vazba, trest odnětí svobody, ochranná nebo ústavní výchova anebo ochranné léčení, a to bez přítomnosti jiných osob. (2) Úřady jsou povinny na žádost ochránce a ve lhůtě jím stanovené a) poskytnout informace a vysvětlení, b) předložit spisy a jiné písemnosti, c) sdělit písemně stanovisko ke skutkovým a právním otázkám, d) provést důkazy, které ochránce navrhne, e) provést úkony dozoru, k nimž jsou podle zákona oprávněny a které ochránce navrhne. (3) Ochránce je oprávněn být přítomen při ústním jednání a provádění důkazů úřady a klást přítomným osobám otázky. (4) Ochránce je oprávněn žádat, aby jednotliví zaměstnanci úřadu byli pro účely šetření podle předchozích odstavců zproštěni povinnosti mlčenlivosti, je-li jim zákonem uložena. § 16 Všechny státní orgány a osoby vykonávající veřejnou správu jsou v mezích své působnosti povinny poskytovat ochránci při šetření pomoc, kterou si vyžádá.§ 17 Jestliže ochránce šetřením nezjistí porušení právních předpisů ani jiná pochybení (§ 1 odst. 1), písemně o tom vyrozumí stěžovatele i úřad.§ 18 (1) Zjistí-li ochránce šetřením porušení právních předpisů či jiná pochybení (§ 1 odst. 1), vyzve úřad, aby se k jeho zjištěním ve lhůtě 30 dnů vyjádřil.(2) Pokud úřad na výzvu podle odstavce 1 sdělí, že provedl nebo provádí opatření k nápravě a ochránce tato opatření shledá dostatečnými, vyrozumí o tom stěžovatele i úřad. Jinak ochránce po obdržení vyjádření nebo marném uplynutí lhůty sdělí písemně své závěrečné stanovisko úřadu a stěžovateli; součástí tohoto stanoviska je návrh opatření k nápravě. § 19 Ochránce může navrhnout zejména tato opatření k nápravě:a) zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí, úkonu nebo postupu úřadu, lze-li je zahájit z úřední moci, b) provedení úkonů k odstranění nečinnosti, c) zahájení disciplinárního nebo obdobného řízení, d) zahájení stíhání pro trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt, e) poskytnutí náhrady škody nebo uplatnění nároku na náhradu škody. § 20 (1) Úřad je povinen do 30 dnů od doručení závěrečného stanoviska sdělit ochránci, jaká opatření k nápravě provedl.(2) Jestliže úřad povinnost podle odstavce 1 nesplní, nebo jsou-li opatření k nápravě podle názoru ochránce nedostatečná, ochránce a) vyrozumí nadřízený úřad a není-li takového úřadu, vládu, b) může informovat veřejnost; utajované skutečnosti a údaje o totožnosti stěžovatele a zaměstnanců úřadu se neuvádějí. (3) Způsobem uvedeným v odstavci 2 může ochránce postupovat i tehdy, nesplní-li úřad povinnost vyplývající z § 15 odst. 1 až 3. § 21 Jedná-li ochránce z vlastní iniciativy, ustanovení § 15 až 20 se použijí obdobně.ČÁST TŘETÍ Zvláštní oprávnění a povinnosti ochránce § 22 (1) Ochránce je oprávněn doporučit vydání, změnu nebo zrušení právního nebo vnitřního předpisu. Doporučení podává úřadu, jehož působnosti se týká, a jde-li o nařízení nebo usnesení vlády nebo zákon, vládě. (2) Úřad je povinen do 60 dnů sdělit své stanovisko k doporučení podle odstavce 1. Ustanovení § 20 odst. 2 platí obdobně. § 23 (1) Ochránce podává každoročně do 31. března Poslanecké sněmovně souhrnnou písemnou zprávu o své činnosti za uplynulý rok; zpráva je sněmovní publikací. Zprávu současně zasílá Senátu, prezidentu republiky, vládě a ministerstvům a jiným správním úřadům s působností pro celé území státu a vhodným způsobem ji zveřejňuje.(2) Ochránce soustavně seznamuje veřejnost se svou činností podle tohoto zákona a s poznatky, které z jeho činnosti vyplynuly. § 24 (1) Ochránce Poslanecké sněmovně předkládáa) nejméně jednou za 3 měsíce informaci o své činnosti, b) zprávu o jednotlivých věcech, v nichž nebylo dosaženo dostatečných opatření k nápravě ani postupem podle § 20, c) doporučení podle § 22, pokud jde o právní předpisy. (2) Poslanecká sněmovna projednává zprávy a informace předložené ochráncem. (3) Ochránce je oprávněn zúčastnit se schůze Poslanecké sněmovny a jejího orgánu, jedná-li se o věcech týkajících se jeho působnosti, i když schůze nebo její část byla prohlášena za neveřejnou. Požádá-li o slovo, bude mu uděleno. Část čtvrtá Závěrečná ustanovení § 25 (1) Úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti ochránce plní Kancelář Veřejného ochránce práv (dále jen "Kancelář"), která je rozpočtovou organizací. (2) Podrobnosti o organizaci a úkolech Kanceláře upravuje statut, který vydá ochránce. (3) Ochránce může pověřit jednotlivé zaměstnance Kanceláře, aby prováděli šetření ve věci podle § 15 odst. 1 a 3 a aby jednali jeho jménem v určitém řízení před Ústavním soudem.1) § 26 Výdaje na činnost ochránce a jeho Kanceláře jsou hrazeny ze samostatné kapitoly státního rozpočtu.§ 27 (1) Na ochránce se vztahuje zákoník práce, pokud tento zákon nestanoví jinak.(2) Platové poměry zaměstnanců Kanceláře se řídí právními předpisy o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy. § 28 Klaus v. r.
1) § 64 odst. 2 písm. f) zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů. Dokumentační středisko pro lidská práva Poštovní schránka 70, 149 01 Praha 415 Tel./fax/zázn.: +420 2 22522083 E-mail: info@lidska-prava.cz 12. 1. 2000
|